Muslimové v Hradci Králové nemají na mešitu, prosí o dary

Muslimská komunita v Hradci Králové by ráda vlastní mešitu. Nemá ale dost peněz na splátky za vyhlédnutý objekt.

Redakci Prvnizpravy.cz na to upozornil insider z prostředí muslimské obce, který si nepřál být jmenován.

Odkazuje na facebookovou stránku, která obsahuje prosbu v anglickém jazyce, aby muslimové ve světě zasílali dary a sponzorské příspěvky.

„Muslimská obec už zahájila rekonstrukci a úpravu objektu, ale nemá dostatek prostředků na zaplacení druhé splátky a tak prosí muslimy z celého světa o finanční pomoc. Pokud by nesplatili celou druhou splátku, došlo by k zrušení obchodní smlouvy a museli by hledat nový objekt,“ prozradil zdroj.

Facebookový profil vytvořilo „Islámské centrum Hradec Králové“. „Drazí bratři a sestry, jsme v prostorách našeho islámského centra už skoro tři měsíce a věci se daří. V mešitě se stalo mnoho změn a renovací. Platba za islámské centrum je ale ve třech splátkách. První byla učiněna v prosinci, do konce dubna musíme provést za mešitu druhou platbu. Celá částka za islámské centrum je okolo 300 tisíc euro (v přepočtu zhruba 7 a půl milionu korun). V současné době stále nemáme dost požadovaných prostředků,“ píše se na internetu.

Muslimové se obávají toho, že pokud se jim nepodaří provést druhou platbu do konce příštího měsíce, budovu budou muset opustit a všechny úpravy vrátit do původního stavu.

Uvádějí proto bankovní účet hradecké muslimské obce a zahraniční účty (Malajsie, Velká Británie, Nový Zéland) jiných muslimských spolků, na které je možné peníze poslat.

Mešita nebo centrum?

Výzva také usvědčuje muslimy z taktizování, když budovu mezi sebou otevřeně nazývají mešitou (mesjid) a dokonce výslovně tvrdí, že půjde o třetí mešitu v zemi (po Praze a Brně), ačkoli v tomto i dalších případech (například v Teplicích) takticky mluví pouze o islámském centru s kancelářskými prostory. Chtějí se tak vyhnout nesouhlasným reakcím veřejnosti, pro jejíž většinu je představa mešity nepřijatelná.u

Budova, o kterou mají hradečtí muslimové zájem, je bývalou ubytovnou v Drahoňovské ulici (čp. 1175/2). Jedná se o vilu z padesátých let, kterou podle výpisu z katastru nemovitostí vlastní  dvě fyzické osoby. Ty muslimům umožnily se v objektu scházet a modlit se, upozorňuje zakladatel protiislámské iniciativy AntiMešitaHK Valentin Kusák, který se prý s oběma pány setkal a navrhl jim, že sežene ekonomicky výhodnější zájemce o koupi objektu.

Kusák, který mešitu v Hradci Králové odmítá z principu jako symbol násilnického náboženství, poukazuje také na praktické dopady případné stavby.

V blízkosti vily, kde se muslimové scházejí, se totiž nachází Dům mládeže, Dětské centrum KAČKA, SOŠ a SOU Vocelova, stejně jako První soukromá základní škola v Hradci Králové. „Domnívám se, že vliv muslimů na děti, které jsou ve školních zařízeních vzdálených od objektu cca 150 metrů, bude tragický. Je potřeba veřejného tlaku i tlaku ze strany politiků, aby k využívání objektu v Drahoňovského ulici muslimy nadále nedocházelo,“ tvrdí Kusák.

Zmiňuje i další faktory – stovky bytů a domů v blízkosti zamýšlené mešity by mohly ztratit na své hodnotě. Odvolává se přitom na zkušenosti ze zahraničí, podle kterých dochází v blízkosti mešit, modliteben a dalších míst silnějšího výskytu muslimů k poklesu cen nemovitostí o cca 10-20 %.

Příliš velké sousto?

Případ hradecké skupinky muslimů ukazuje na abnormální ambice české muslimské komunity, která nemá dostatek vlastních finančních prostředků, ale je zřejmě dlouhodobě frustrována tím, že v celé České republice jsou jen dvě mešity. Ráda by proto veřejnosti předvedla, že je silnější, než se zdá.

Hradečtí muslimové, kterých je 250, ale jen šedesátka z nich se schází k modlitbám, tak usilují o vlastní objekt, na který přitom nemají peníze.

Stejné to je i v Teplicích, kde tamní muslimové také usilovně vybízejí své souvěrce ze zahraničí k poskytnutí finančních darů, aby si mohli přestavět na mešitu starší lázeňský objekt.

Zřejmě nejambicioznější je pak představitel muslimské obce v Brně Hassan Muneeb Alrawi, který přitom už jednu mešitu má, ale usiluje o konkurenční megamešitu za 150 milionů korun.

Muslimský aktivista patřící k brněnské islámské komunitě Lukáš Lhoťan už dříve poukázal na to, že jde o příliš velké cíle, které buď dopadnou fiaskem a nebo se prokáže, že peníze nakonec doputují od zahraničních sponzorů, čehož se upřímně obává.

Zkušenosti ze zahraničí totiž ukazují, že každá takováto finanční pomoc z ciziny (převážně ze Saudské Arábie) je doprovázena posilováním vlivu fundamentalistických kruhů na tuzemské muslimské buňky a může tak docházet k jejich radikalizaci.

Podle Lhoťana vyznívá usilování brněnských muslimů o megamešitu za 150 milionů korun úsměvně, když víme, že sama brněnská islámská nadace prokazuje svůj roční příjem z darů ve výši jen zhruba milion korun, jak dokazuje „Příloha k účetní závěrce 2009“, kterou má redakce k dispozici.

Z ní vyplývá, že brněnští muslimové za rok 2009 vybrali na darech určených na mešitu  jen 436.907 korun. Z čeho tedy chtějí stavět budovu za 150 milionů? ptá se.

Lhoťan navíc upozornil na to, že už nyní Islámská nadace zřejmě nepřiznává všechny své příjmy a vede „černé účetnictví“.

„V době, kdy jsem působil v Islámské nadaci v Brně, nám vedení tvrdilo, že se v pokladničce na dary umístěné v modlitebně vybere maximálně 1000 korun týdně. Jak jsem ale díky upozornění jednoho novináře zjistil, správní rada islámské nadace v Brně deklarovala jen v roce 2009 výběr z této pokladničky ve výši 420 000 korun českých od anonymních darců. Nechápu, proč nám a všem muslimům vedení Islámské nadace tvrdilo, a muslimům v Brně stále tvrdí, že mají maximálně tisíc korun týdně, tedy maximálně 50 000 korun za rok, a zároveň českým úřadům deklarovali příjem z tohoto neevidovaného zdroje v hodnotě 420 000 korun?“ napsal Lhoťan na svém blogu. To by naznačovalo, že komunita už nyní získává peníze ze zahraničí.

„Před pár měsíci tvrdil Alrawi (šéf brněnské islámské nadace, pozn. red.) a Sáňka (šéf pražské islámské nadace, pozn. red.), že lžu a že jsem exot, když jsem vznesl pochybnosti o financování, a tvrdili, že vše mají z místních zdrojů. A najednou pár muslimů z ČR disponuje stovkami milionů korun na stavbu mešit v Teplicích, Hradci Králové a Brně? Docela by mne zajímalo, co na to politici, vláda ČR a BIS, že to nejspíše jsou peníze od Saudů,“ řekl pro Prvnizpravy.cz Lhoťan.

http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/z-domova/muslimove-v-hradci-nemaji-na-mesitu44-prosi-o-dary/

Reklamy

One thought on “Muslimové v Hradci Králové nemají na mešitu, prosí o dary

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s